A KISKUNDOROZSMAI VASÚTÁLLOMÁS TÖRTÉNETE
Összeállította :
Deli Albin Alex
1.Kép. Kiskundorozsmai vasútállomás az 1800-as évek vége felé.
A kiskundorozsmai vasútállomás kialakítása nem ment zökkenőmentesen.Hogy a dorozsmaiak mennyire küzdöttek ellene
és mellette azt az alábbi történetből kiderül.
Az osztrák Vaspálya Társaság úgy döntött,
hogy Ceglédtől Szegedig terjedő szakaszon kiépítteti a vasutat, amelynek első
munkálataihoz már 1851-ben hozzáfogtak. Megkezdték a kisajátításokat,először
a távíró vonalat építették ki Szegedig majd azután a pályatestet.
A vasút 1854-ben készült el és ez
év tavaszán már meg is indult a forgalom. Az őrházak, állomások és a vasút
személyzete is csehekből és osztrákokból állt. Ezért a vasút sokáig
népszerűtlen volt az alföldi nép előtt.
Az új vasutat építő mérnökök a
vasutat először Dorozsma érintésével akarták Szegedre vezetni. Meg is jelentek
Dorozsmán a mérnökök és a vasúti állomás épületét a Deák Ferenc utca ( napjainkban Bölcs utca) és a Petőfi utca (napjainkban Dorozsmai út)kereszteződésénél akarták felépíteni.
2.Kép. Kiskundorozsmai Bölcs utca és a Dorozsmai út
kereszteződése ahová eredetileg tervezték a vasút állomás felépítését.
3.Kép. Az
1850-es évek elején Kiskundorozsmán ezen a helyen épült volna fel a vasút állomás.
Ez a rész akkor még lakatlan
volt, mert a község ebben az időben a Rákóczi (napjainkban Vadliba utca) és Árpád( napjainkban Tas) utca sarkáig terjedt.
Ezen a részen, a szegedi úton,
csupán a község vendégfogadója, az úgynevezett „Szarvas korcsma" volt.
4.Kép. Ezen
a részen, a szegedi úton, csupán a község vendégfogadója, az úgynevezett
„Szarvas korcsma" állt ami Palugyay Imre történetíró szerint már Mátyás
király idejében is csárda volt,amelyben az országban kóborló csehek is sokszor
megfordultak.
Ezen a helyen állt a „Szarvas kocsma” ahol
a halasi puszták felől jövők szoktak kocsistól-lovastól megpihenni. Köröskörül
jó legelők,rétek,lapályos helyek,kisebb-nagyobb tavak,nádasok terültek el.
Helyére épült fel később a szegényház majd
a Kiskundorozsmai Földmunkás
szövetkezeti ház,napjainkban legutóbb pedig egy „Pelenka Kuckó” vállalkozás
működött.
Ide tervezték felépíteni az új állomást. Ez a terv természetes és a helyzetnek
megfelelő is lett volna, mert ha a térképet nézzük, láthatjuk, hogy a vasút
Kiskunfélegyházától Szatymazon keresztül nyílegyenesen halad Dorozsma felé, de
szinte érthetetlen módon, Dorozsmát éles fordulattal két kilométerre kikerülve,
fut be Szegedre.
Közgazdasági és kereskedelmi szempontból sok
kára származott Kiskundorozsmának abból, hogy az állomás épülete a községtől 2600
m.-re lett kiépítve.
Ez
azonban tisztán Kiskundorozsma akkori vezetőségének hibája volt. Dorozsmán ugyanis a
fuvarozás nagyon sok családnak megélhetőséget biztosított és ennél fogva annyira kifejlesztették ezt a foglalkozást,hogy messze vidéken híresek voltak a dorozsmai
fuvarosok. Ősrégi foglalkozás volt ez, hiszen mint látjuk, már II.
Béla király a dömösi prépostság alapításakor 1138-ban kiadott oklevelében
fölemlíti a dorozsmai fuvarosokat.
Dorozsma újratelepítése után is újra virágzott ez az ősi foglalkozás, a fuvarozás, akik egyúttal a kereskedelmet is
lebonyolították. Cserébe vitték itt termelt vagy készített árukat és hoztak
helyettük olyant, amire szüksége volt a dorozsmaiaknak. Már a templom építkezésekhez szükséges anyagok legnagyobb részét is a távoli idegenből
fuvarozták Dorozsmára.
Így
pl. a meszet Aradról, Pécskáról, Pétervárról, Titelről, a deszkákat,
épületfákat Szolnokról, Pestről és Bereg megyéből. Bementek mélyen Erdélybe,
jártak egész Brassóig, Kassáig, Zsolnáig. A templom mostani tölgyfa padjait is
Budán készítették és onnan fuvarozták Dorozsmára. A Hősök Ligetében lévő
kápolna tetőzetén is egykor három kő kereszt állt (napjainkban csak egy..) amit Lajkó István, Egyház hű támogatója Lippáról hozatta fuvarosokkal.
Ezek a fuvaros-kereskedő családok a
legerélyesebben ellenezték a vasútnak Dorozsmán keresztül való vezetését.Tartottak attól,hogy ezáltal majd munkájuktól fognak elesni. A
fuvaros családok egész hatalmasságok voltak, akiknek a szavukra adtak és a közvéleményt is irányították. A Dorozsmára tervezett vasútállomás kiépítése ellen olyan ellenszenves hangulatot teremtettek, hogy Dorozsma vezetősége
nem mert a közhangulattal szembeszállni.Ennek hatása alatt nem engedték meg a Vasút
Társaságnak a vasút kiépítését, nehogy a lakosság jó részét kitevő fuvaros
kereskedő családok ezáltal elveszítsék a munkájukat.
A Vasút Társaság ezek után Dorozsmát 2600
m-re elkerülve építették ki a pályát.
Az állomás először Szatymazon volt. Ide
kellett befuvarozni mindent a kettőshatár fele vezető úton. Később a
dorozsmaiak már belátták tévedésüket, de ezt helyre hozni többé nem lehetett.
Ábrahám József földjén épült fel a vasútállomás
Dorozsma vezetősége 1887-ben azon kérelemmel fordult a vasút Igazgatóságához, hogy mivel Szatymaz messze van, valahol Dorozsma közelében építsen részére vasúti állomást. Az Igazgatóság csak úgy volt hajlandó belemenni, ha Dorozsma az építendő vasúti állomás és raktárhelyiség részére megfelelő telket biztosít.
Ábrahám József földjén épült fel a vasútállomás
Dorozsma vezetősége 1887-ben azon kérelemmel fordult a vasút Igazgatóságához, hogy mivel Szatymaz messze van, valahol Dorozsma közelében építsen részére vasúti állomást. Az Igazgatóság csak úgy volt hajlandó belemenni, ha Dorozsma az építendő vasúti állomás és raktárhelyiség részére megfelelő telket biztosít.
Ekkor
vette meg Dorozsma Község Ábrahám József szegedi lakostól a mai másfél hold területet
805 frt. 35 krajcárért.
Ezen
a területen a vasút igazgatósága kísérletképen 1881-ben egy kis állomást
létesített.
Mivel
a kis állomásnak elegendő forgalma volt, az állomást és raktárhelyiségeket
kibővítették.
5.Kép. Kiskundorozsma vasútállomása az 1910-es
évek elején
Az
állomás körüli földek Szegedhez tartoznak s így Dorozsma állomása
tulajdonképpen Szeged területén fekszik.
Az
állomásnak ma mar 12 hold kisajátított területe van, négy sínpárja és hét
kitérője. Az
állomás 1078 méter hosszú. A felvételi épületet 1935. év tavaszán
alakították át.
6.Kép.Pályaudvar Az
állatrakodó 1933. évben épült. A faáru raktárt 1937, évben építették át
falazottá.
7.Kép. A Kiskundorozsmai vasútállomás napjainkban.
Az
aklokhoz vezet az u. n. szállásvágány, melyett a MÁV épített és tartott fenn.
1929. év tavaszán,13.500 pengő költséggel egy artézi kutat fúrtak ezen a helyen.
1930-as évek közepén a vonatforgalom naponta:
1930-as évek közepén a vonatforgalom naponta:
4
gyorsvonat,
10 személyvonat,
2 gyors síautóbusz,
2 gyorstehervonat,
2 tehervonat és hetenként 3-szor 2 személyvonatból állt.
Ezenkívül tavasztól őszig az alkalmak szerint filléres vonatok is közlekedtek.
10 személyvonat,
2 gyors síautóbusz,
2 gyorstehervonat,
2 tehervonat és hetenként 3-szor 2 személyvonatból állt.
Ezenkívül tavasztól őszig az alkalmak szerint filléres vonatok is közlekedtek.
Az utasforgalom naponta:
Napi átlag 110 személy volt.
Napi átlag 110 személy volt.
Áruszállítmány:
Kiskundorozsma állomáson évenként átlag 120—150 kocsirakomány árút adtak fel, ebből 50—60 kocsi élő állat,
5 kocsi bor,
15 kocsi tégla,
10 kocsi trágya és 35—40 kocsi egyéb árúból állt.
Kiskundorozsma állomáson évenként átlag 120—150 kocsirakomány árút adtak fel, ebből 50—60 kocsi élő állat,
5 kocsi bor,
15 kocsi tégla,
10 kocsi trágya és 35—40 kocsi egyéb árúból állt.
Érkezésben 10 kocsi tengeri,
15—20 kocsi burgonya,
40—50 kocsi fa,
40—50 kocsi szén,
10 kocsi búza,
8—10 kocsi élő,
200—300 kocsi kő és
40—50 kocsi egyéb árú fordult elő.
15—20 kocsi burgonya,
40—50 kocsi fa,
40—50 kocsi szén,
10 kocsi búza,
8—10 kocsi élő,
200—300 kocsi kő és
40—50 kocsi egyéb árú fordult elő.
Allomásvezetők:
Az állomásvezetők személyét illetőleg 1892-től vannak adataink.
Az állomásvezetők személyét illetőleg 1892-től vannak adataink.
1892-től Littomericzky Nandor állomáselöljáró,
1904-től Kemmer Nándor állomásőnök,
1912-től Okonyi Lajos,
1920-től Berta Vince állomásfőnök,
1921-től Hamar Jozsef,
1923-től Ferenczy Lajos,
1925-től Csontos Dezső,
1926-től Tóth Illés és
1931-től Jakabházy Gábor volt az állomásfőnök.
1904-től Kemmer Nándor állomásőnök,
1912-től Okonyi Lajos,
1920-től Berta Vince állomásfőnök,
1921-től Hamar Jozsef,
1923-től Ferenczy Lajos,
1925-től Csontos Dezső,
1926-től Tóth Illés és
1931-től Jakabházy Gábor volt az állomásfőnök.
Beosztott
tisztviselők:
Dobó László,
Hankó Vilmos és
Kelemen Sándor volt
Dobó László,
Hankó Vilmos és
Kelemen Sándor volt
Az
állomás személyzeti létszáma:
4 tisztviselő,
4 altiszt váltókezelő és
1 altiszt málházó volt. (8)
4 tisztviselő,
4 altiszt váltókezelő és
1 altiszt málházó volt. (8)
1907.Április 12
a Dorozsmai vasúti szerencsétlenség
(Ahol Jerney Zoltánné dorozsmai lakos is sérülést szenvedett.)
A szerencsétlenség okát hivatalosan nem állapították meg csak feltevések születtek.
10/a. Kép. Dorozsmai vasúti katasztrófa színhelye,ahol
1907.Április 12-én,10 óra után néhány perccel, ezen a helyen Dorozsma vasúti történetében megrázó események
tanúi lehettek.
11.Kép
A katasztrófa.
A MÁV 703-as számú Orsováról Temesvár–Szeged útirányon át Budapestre tartó gyorsvonata a reggeli órákban menetrend szerint futott be a szegedi
Nagyállomásra. Ezen a reggelen a megszokottnál többen szerettek volna Budapest
felé utazni, ezért Szegeden további három személykocsit csatoltak a vonat
végéhez. A gyorsvonat menetrend szerint 9:50-kor indult útnak a főváros felé.
10 óra után néhány perccel érkezett el a dorozsmai állomáshoz. Az állomás végponti kitérőjéhez
érkezve a mozdonyvezető az előírásoknak megfelelően valamelyest lelassította a
vonatot. A mozdony és az utána csatolt posta- és poggyászkocsi rendben áthaladt
a kitérőn. A vonatba negyedikként besorozott hálókocsi azonban kitérő irányba
haladt és nagy sebességgel az ott álló salakos kocsikba csapódott.
12.Kép.Roncshalmaz
mindenfelé..
13.Kép.
A szétnyílt étkezőkocsi..
Baleset halálos áldozatai:
A romok közül
három összeroncsolt emberi test került elő:
Palonsku gróf román főrend és a felesége,
valamint Buner Adolf.
Életveszélyes sérülést szenvedett Bolszin Demeter medikus, aki Párisba igyekezett.
Súlyosan megsérültek:
Boumer József főpincér,
Kuncze Nándor szakács,
Németh József lovas rendőr.
kevésbé súlyos sérültek:
Egy olasz színész társulat négy tagja,
Jerney Zoltánné, a ki Dorozsmára volt hazatérőben ás arccsonttörést szenvedett. Oltieánu oláh huszárkapitány felesége,
Bai Solyo krajovai kereskedő.
Lord Nourrey, aki Romániából Londonba utazott és
Mousson zürichi mérnök is könnyű horzsolást szenvedett. (14)
Palonsku gróf román főrend és a felesége,
valamint Buner Adolf.
Életveszélyes sérülést szenvedett Bolszin Demeter medikus, aki Párisba igyekezett.
Súlyosan megsérültek:
Boumer József főpincér,
Kuncze Nándor szakács,
Németh József lovas rendőr.
kevésbé súlyos sérültek:
Egy olasz színész társulat négy tagja,
Jerney Zoltánné, a ki Dorozsmára volt hazatérőben ás arccsonttörést szenvedett. Oltieánu oláh huszárkapitány felesége,
Bai Solyo krajovai kereskedő.
Lord Nourrey, aki Romániából Londonba utazott és
Mousson zürichi mérnök is könnyű horzsolást szenvedett. (14)
A pálya
helyreállítását a szegedi műhelyből érkezett több száz munkás a déli órákban
kezdte meg. Egy ideiglenes pályaszakasz kiépítésével lehetővé tették a
szerencsétlenség helyszínének megkerülését. Az eredeti pályán a forgalmat
másnap reggel tudták újraindítani.(15)
Most pedig
nézzük meg egy olyan személy szemszögéből aki a dorozsmai vasúti
szerencsétlenséget átélte,aki épp ezzel a vonattal utazott.
1907.Április 12-én
16.
SZÁM. 1907. 54. ÉVFOLYAM.
VASÁRNAPI
UJSÁG.
A
DOROZSMAI VASÚTI SZERENCSÉTLENSÉG.
Írta Valaki, aki
a
vonaton utazott.
"1907.Április 12-én délelőtt Dorozsmán a gyorsvonat átrobog
a Szeged felőli váltón. A
váltónál a negyedik kocsi, a postakocsi valószínűleg tengelytörés következtében
a szó szoros értelmében kettétörik. A vonat eleje tovább rohan, a többi kocsik pedig a sínből
kiugorva belerohannak a mellékvágányon álló salakos
kocsikba és ott egymásba torlódva, az utolsó
kocsik kivételével összezúzódnak. Másodpercnél rövidebb idő alatt három
haláleset és tömérdek súlyosabb
könnyebb sebesülés. A következő pillanatban mar csak egy alaktalan
romhalmaz maradt a baleset helyén és egy teljesen összezúzott váltó, a mely lehetetlenné tette
az utólagos nyomozást is. Nekünk, a kik az utolsó előtti kocsiban ülve, komolyabb baj nélkül menekültünk meg a
veszedelemtől, első pillanatban, mikor a recsegés- ropogást hallottuk, sejtelmünk se volt róla, hogy tulajdonképpen mi történt. Mikor a kocsi hirtelen
himbálózni kezdett ide-oda, keresztül- vágódott
a sínpáron és egy másik kocsinak -
dőlve megállt, talán egyikünknek se volt az a gondolata, hogy itt összeütközés, kisiklás,
vagy akármi néven
nevezendő vasúti baleset történt. Én
legalább inkább gondoltam akármire, csak erre nem. Talán a megállás után bekövetkezett pillanatnyi csend és
a hirtelen felhangzó jajgatás, segítségért való kiáltozás volt az, ami annak tudatara ébresztett, hogy mi is történt. A kocsiból kiugorva, rémes látvány tárult elém.
16.Kép.Kisiklott
és összetört kocsik
A vágányon elöl
a gép néhány kocsival és
a postakocsi elejével, balra az állomás felé egy
alaktalan romhalmaz, a melyből jajgatások, nyöszörgések, hörgések hallatszottak. Az
egymásba fúródott hálókocsi és étkezőkocsi roncsai
voltak, melyekben a bárom haláleset és
a legsúlyosabb sebesülések történtek. A vonat többi része a sínről lezuhanva,
feldőlve, oldalára fordulva,
a hirtelen megállástól kiröpítve körülbelül félkör alakban az ellenkező oldalon
állt meg.
17.Kép.Az
étkező kocsi
Hogy mindenki fejét vesztette, természetes. Egyik,
másik kocsiból is sebesültek vánszorogtak elő, akik nem találtak segítséget és
akinek szerencsére baja nem esett, még az sem tért jó
ideig magához. Amilyen szépen el tudja képzelni az ember, hogy miként lenne
hős és életmentő veszedelmekben, olyan szépen füstbe megy
minden ilyenkor, még a közvetlen veszély elmúlta
után is. Első percekben alig mert valaki még a roncsok között jajveszékelő
utasoknak segítségére is menni.
18.Kép.A
hálókocsi
Mikor
megkezdődött a mentés és egy orvos,
aki maga is megsebesült, első segítséget nyújtott a többieknek, milyen lassan
ment minden. Egy-egy
élesebb jajkiáltás, sikoltás meg-megszakította
egy percre a munkát.
19.Kép.Egymásra
szaladt hálókocsi és teherkocsi
Igazi, komoly
mentésről csak akkor lehetett
szó, mikor talán
másfél óra
múlva az első mentővonat Szegedről
orvosokkal, megfelelő személyzettel megérkezett.
A rémlátás nagyít mindent, ami
megtörtént. A képzelődések,
amelyet a borzalmas látvány utólag
mindenkinél felcsigázott, hihetetlen föltevéseket szült. Az emberek félve kérdeztek egymástól:
— Hány halottat
látott?
— Négyet,
de biztosan tudom, hogy még vannak
a romok alatt.
— Nem,
okvetlenül többen vannak!
Ami a katasztrófa külső képet, a tömör, erős,
nagy kocsik össze rombolódását illeti, amelyből
meg lehet ítélni a szerencsétlenség méreteit,
arról eleget beszélnek a képek". (19/a)
20.Kép.Egy
első osztályú kocsi.
Az összeroncsolódott vonat kocsijait néhány nap múlva a MÁV budapesti főműhelyébe
szállították. Az ott lefolytatott vizsgálat nem tudott teljes értékű
magyarázatot szolgáltatni a baleset okára. A kitérő átzökkenésére a bizottság
egyetlen lehetséges magyarázatot tudott adni: a hálókocsi első forgóvázáról egy
elszakadt lánc lógott a sínekre. A sérült lánc beleakadt a váltószerkezetbe és
kitérő irányba állította, így okozván az utána következő vonatrész tragédiáját.(21)
Kiskundorozsmai vasútállomáson
2012 december 10-ig
a következő szolgáltatások zajlottak:
2012 december 10-ig
a következő szolgáltatások zajlottak:
Vonatok fogadása és indítása
Kamionok rakodása
Spedíció
Rakománykezelés
Szociális helységek a söfőrök számára
Kamionok rakodása
Spedíció
Rakománykezelés
Szociális helységek a söfőrök számára
Közelmúltban igen fontos szerepet töltött be a
KISKUNDOROZSMAI RO-LA (Rollende Landstrasse )TERMINÁL.
KISKUNDOROZSMAI RO-LA (Rollende Landstrasse )TERMINÁL.
A Ro-La szerelvények több mint félmillió tonnányi terheléstől mentesítették a hazai úthálózatot. A kamionok vasúti szállításának a célja már induláskor,1992-ben az volt,hogy a nehéz tehergépjárműveket átemeljék Magyarországon,ezzel is tehermentesítve az ország úthálózatát.
Bulgária és Románia uniós csatlakozása után fenállt annak a veszélye,hogy teljesen megszűnik a Szeged-Wels vasúti kamionszállítás. Ezeknek az országok kamionosainak ugyanis már nem kellett hatvanezer forintos útvonalengedélyt fizetniük,ezért inkább az országúton szállítottak.
Az autópálya díj és a vasúti szállítás közötti óriási különbség volt (az autópálya javára,) így meglehetősen kevesebben vették igénybe a vasút szolgáltatásait. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 900 millió forintos támogatással próbálta volna megoldani ezt a helyzetet.
Így 2011.Junius 19-én ismét elindult a Budapest BILK-et az ausztriai Wels-szel összekötő Ro-La (Rollende Landstrasse,a közúti szerelvények vasúti továbbítása) szoláltatás.
Ám a Ro-La további állami támogatás hiányában veszteségessé vált.
Az osztrák Ökombi és a magyar Hungarokombi által üzemeltetett Ro-La évente 30 ezer kamiont fuvarozott vasúton Szeged és Ausztria között.
Kiskundorozsmán az utóbbi időkben már csak a Törökország felől érkező kamionok gördülnek fel a 27 kocsis Ro-La szerelvényre. Míg a sofőrök a hálókocsiban alszanak, több tíztonnás járműveik a vonaton utaznak az ausztriai Welsig.2012. Decemberben ennek vége: a Ro-La megszűnésével a teherautók már a közutakat terhelik.
Pedig sikertörténetnek indult a gördülő országút: 2002-ben még több mint 100 ezer kamion vonatozott át Magyarországon. Hazánk EU-csatlakozásával ez a szám 80 ezerre, míg Bulgária és Románia integrálásával évente 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban. Pedig a Ro-La előnyeit senki sem vitatta: egyetlen villamos mozdony 27 kamion kipufogógázától és zajától mentesíti a környezetet. Miközben számítások szerint 2 és fél millió személygépkocsinak megfelelő terheléstől kíméli az útburkolatot.
Az Ökombi is a korábbinál kisebb (osztrák) állami támogatással számolhat. Ezért nemcsak a magyar Rollende Landstrassét, hanem az ugyancsak nehézségekkel küszködő RegensburgTrento Rola viszonylatot is felszámolja.
Kiskundorozsmán az utóbbi időkben már csak a Törökország felől érkező kamionok gördülnek fel a 27 kocsis Ro-La szerelvényre. Míg a sofőrök a hálókocsiban alszanak, több tíztonnás járműveik a vonaton utaznak az ausztriai Welsig.2012. Decemberben ennek vége: a Ro-La megszűnésével a teherautók már a közutakat terhelik.
Pedig sikertörténetnek indult a gördülő országút: 2002-ben még több mint 100 ezer kamion vonatozott át Magyarországon. Hazánk EU-csatlakozásával ez a szám 80 ezerre, míg Bulgária és Románia integrálásával évente 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban. Pedig a Ro-La előnyeit senki sem vitatta: egyetlen villamos mozdony 27 kamion kipufogógázától és zajától mentesíti a környezetet. Miközben számítások szerint 2 és fél millió személygépkocsinak megfelelő terheléstől kíméli az útburkolatot.
Az Ökombi is a korábbinál kisebb (osztrák) állami támogatással számolhat. Ezért nemcsak a magyar Rollende Landstrassét, hanem az ugyancsak nehézségekkel küszködő RegensburgTrento Rola viszonylatot is felszámolja.
9.Kép. Üres parkoló ahol a Ro-La ahol egykor több 100 000 kamiontól mentette meg az ország úthálózatát.
2012 december 10-étől, a menetrendváltástól az Ökombi megszünteti a Kiskundorozsma és Wels között közlekedő Ro-La Rollende Landstrasse, azaz gördülő országútat (10)
Források:
1.Kép:Kiskundorozsmai vasútállomás - Kiskundorozsma tanulmányok 1995
2.Kép.
Deli Albin-Alex Fotó
3.Kép.Deli
Albin-Alex Fotó
4.Kép. Sztriha Kálmán Kiskundorozsma
története 1937
5.Kép.Kiskundorozsma http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=kskd
6.Kép.Pályaudvar .Sztriha
Kálmán Kiskundorozsma története 1937
7.Kép.
Deli Albin-Alex Fotó
8.
Sztriha
Kálmán Kiskundorozsma története 1937
9.Kép. Deli Albin-Alex Fotó
10. A szegedi Ro-La megszűnik 2012 december 10-étől - LogSped
10/a.Kép.Deli Albin-Alex Fotó
14.Huszadik Század-Vasuti szerencsétlenség Dorozsmán
16.
17.
18.19.19/a.20.Kép.1907.Április 12-én
16. SZÁM. 1907.
54. ÉVFOLYAM.VASÁRNAPI UJSÁG
A DOROZSMAI
VASÚTI SZERENCSÉTLENSÉG
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése